Yak 54 z depronu

Moim pierwszym modelem typu ARF jest model Yak-54  3D produkcji Techone Hobby z depronu. Kupując go nie bardzo wiedziałem z czym się chcę zmierzyć – ostatecznie nie wyszło tak źle…

Model kupiłem przez internet w serwisie http://abc-rc.pl w promocji 50% razem z drugim modelem Aeolus – Techone  w sumie kwota około 215zł z przesyłką (za oba) . Co do ceny mam wrażenie, że odrobinę jest to drogo – ale widziałem też, że inne podobne modele chodzą po 200zł za sztukę więc specjalnie płakać nie musiałem 🙂

Co w pudełku?

W pudełku znalazły się wszystkie niezbędne elementy do złożenia modelu czyli skrzydła statecznik poziomy kadłub 2 częściowy, listwy węglowe do usztywnienia krawędzi natarcia, pręty usztywniające konstrukcje, płytka na łoże silnika, dźwignie sterów, snapy z drutu+rurka termokurczliwa, sznurek na popychacze steru kierunku i do usterzenia poziomego i najważniejsze … instrukcja budowy, czego w drugim zakupionym modelu np już brakowało.

 

Co potrzeba do  rozpoczęcia budowy?

Aby rozpocząć budowę niezbędny będzie klej ja kupiłem dwa do przetestowania:

  • CA POWER fix Styro – klej cyjanoakrylowy, wysycha trochę jak super glue, radzę uważać na palce resztki twardnieją na skórze i ciężko to domyć gdyż bardzo przylega do opuszków, raczej do sztywnych połączeń wg mnie łatwo pęka, zaletą jest o że szybko łączy.
  • UHU por – bardziej elastyczny, przypomina raczej butapren, należy posmarować i podmuchać by nieco przysechł i dopiero docisnąć, może tworzyć elastyczniejsze połączenia, wg lepszy do tego typu klejenia, trochę śmierdzi, dłużej wysycha  ale lepiej schodzi z dłoni 😉

Ponieważ większość kleiłem CA zużyłem go jakąś połowę, UHU myślę ze może starczyć nawet na 3 takie modele, jest dosyć wydajny zwłaszcza, że należy go nakładać raczej cieniutką warstwę.

Pomocne w budowie

W budowie bardzo przydatne były pineski beczułki (dostępne np w Empiku po 3.99zł za 50 sztuk) oraz szpilki kolorowe (w Empiku za 9.99zł – ceny z opakowania), a także widoczne na obrazku klipsy malarskie – w Castoramie za jakieś chyba ~20 zł za komplet. Kawałek kartonu też się przyda aby utrzymać pion łączenia.

Oczywiście nożyczki też się przydadzą ale bardziej – małe kombinerki / szczypce do cięcia pręcików węglowych, lub do przytrzymania mniejszych elementów czy wiązania linek do sterów

Czego brak w instrukcji?

Instrukcja jest dosyć intuicyjna, z obrazkami – opisy jednak są po angielsku. Właściwie po obejrzeniu elementów konstrukcji można się domyśleć bez jej czytania co gdzie powinno być przyklejone. Ja jednak zwracam uwagę na:

  • należy dociąć listwę natarcia po dopasowaniu skrzydeł, listwa powinna nieco wchodzić w kadłub, najprościej robi się to na płaskiej powierzchni, ja wykorzystałem do tego płytę styropianu, w która wbijałem pineski,
  • radzę wzmocnić połączenie skrzydeł z kadłubem np jakimś materiałem, mi w tym miejscu przy którymś upadku popękało,
  • należy dopasować swoje serwomechanizmy do otworów w których powinny się znaleźć jeszcze przed sklejaniem kadłuba z jego poziomą częścią – łatwiej wyciąć większe na tym etapie niż na końcu
  • podłużne wzmocnienia – kratownice, należy przyciąć na długości krawędzi do konta 45o wtedy będzie można to dobrze przykleić do kadłuba i kwadrat łoża silnika na dziobie będzie idealnie dopasowany,
  • ster wysokości sugeruje też wzmocnić, mi przy którymś upadku się przełamał :(, w zwężeniu – chodzi o ruchomą część
  • hmm.. jak sobie przypomnę co jeszcze … to dopisze ; )

Film z lotu modelu (niestety nie mojego):

Strona o prawdziwym samolocie: Yak-54 http://www.yakuk.com/yak54pics.asp

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.