Silniki bezszczotkowe

Silnik bezszczotkowy, silnik BLDC (ang. BrushLess Direct-Current motor) – rodzaj silnika elektrycznego zasilanego prądem stałym, w którym zamiast szczotek zastosowano elektrycznie sterowany komutator, cewki są nieruchome, a magnesy znajdują się na wirniku. Jedne z najbardziej popularnych silników stosowanych w modelarstwie. Silniki bezszczotkowe rozpowszechniły się od ok roku 1980 kiedy to  wynaleziono mocne magnesy trwałe (neodymowe), a w kolejnych latach zredukowano rozmiary i ceny produkcji tranzystorów używanych do budowy regulatorów.

Regulator jest odpowiednikiem komutatora w silnikach szczotkowych. ESC (Electronic Speed Controller) poprzez przełączanie prądu między cewkami umożliwia obrót rotora a także sterowanie prędkością obrotów silnika.

ESC Regulator na mikrokontrolerze Silabs

Silniki bezszczotkowe najczęściej mają wyprowadzone 3 kable. Aby zmienić kierunek obrotów wystarczy zamienić miejscami 2 przewody podłączone do regulatora. Mogą składać się z różnej ilości magnesów i cewek.

Cechami charakterystycznymi z punktu widzenia modelarza jest liczba KV określająca ilość obrotów na volt na minutę. Np oznaczenie na silniku 530KV oznacza że silnik może obracać się z maksymalną prędkością 530 obrotów na volt na minutę. Czyli przy baterii 1s bedzie to 530[K/V] * 3,7[V] = 1961 obr/min a dla baterii 3S będzie to np: 530[K/V] * 11,1[V] = 5883 obr/min

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.