Z czego składa się model RC

W tym rozdziale przedstawię podstawy z zakresu modelarstwa RC, warto sobie przyswoić niektóre nazwy angielskie, którymi często posługują się twórcy np aparatur modelarskich.



Model latający RC (radio/remote cotrolled) zwykle składa się z takich elementów jak (w nawiasie po daję nazwy angielskie):

airplane

  1. Kadłub (Fuselage)
  2. Skrzydła (Wings)
  3. Statecznik poziomy (Horizontal stabilizer)
  4. Statecznik pionowy (Vertical stabilizer)
  5. Ster wysokości (Elevator)
  6. Ster kierunku (Rudder)
  7. Lotki (Aileron)
  8. Klapy (Flaps)
  9. Koła (Wheels)
  10. Podwozie (Landing gear)
  1. Silnik (Engine)
  2. Śmigło (Propeller)
  3. Zbiornik paliwa (Fueltank) – w modelach spalinowych, Pakiety zasilające w modelach elektrycznych
  4. Serwomechanizmy (Servos)
  5. Baterie odbiornika (Rx batteries),
  6. Odbiornik (Rx, reciever)
  7. Popychacze (Push rods)
  8. Regulator obrotów silnika (ESC) – w modelach elektrycznych



Do sterowania modelem wykorzystywany jest nadajnik (TX, transmitter)

Kadłub jest głównym elementem modelu. Służy jako obudowa elementów wewnętrznych i trzyma razem wszystkie elementy zewnętrzne. Oczywiście skrzydła są tym elementem który sprawia że model się unosi. Ta część utrzymuje model w powietrzu i rozmiar, typ oraz położenie skrzydła określa charakterystykę lotu samolotu RC.
Lotka znajduje się na krawędzi spływu na skrzydle, kontroluje oś podłużną lub ruch obrotowy skrzydła (Roll). Kontroluje również kierunek model RC kierunek poprzez wychylenie skrzydła  w lewo lub prawo. Klapy czasami stosuje się do zwiększenia siły nośnej aby zmniejszyć dystans drogi startowej, lub przy lądowaniu.

Statecznik poziomy znajduje się zwykle w ogonie samolotu. Służy on do stabilizacji go w osi poprzecznej lub do przeciwdziałania ruchom w górę i w dół ruchu samolotu (Pitch). Ster wysokości jest elementem statecznika poziomego. Służy do kontroli modelu góra – dół. Statecznik pionowy  znajduje się na ogonie, prostopadle do powierzchni statecznika poziomego. Stabilizuje samolot w osi pionowej. Ster kierunku jest przymocowany do krawędzi statecznika pionowego, za pomocą którego  kontrolujemy model rc w osi pionowej (prawo – lewo) (Yaw). Podwozie oraz koła wspomagają model samolotu na ziemi. Podwozie może byc trójkołowe, lub trójkołowe z kółkiem na ogonie (TAIL DRAGGER):

Przykładowe typy podwozia:
landing_gear_types

Zbiornik, silnik, śmigło i paliwo nazywa się zespołem napędowym. Generuje on ciąg pozwalający utrzymać samolotu w locie.Silnik znajduje się zazwyczaj w przedniej części statku powietrznego i napędza śmigło, aby wygenerować ciąg. Zbiornik z paliwem zazwyczaj znajduje się za silnikiem, w modelach elektrycznych aktualnie stosuje się silniki typu Brushless (bez szczotkowe) i pakiety zasilające np typu LiPo) oraz regulatory silników bezszczotkowych (popularna nazwa „regle”, ESC). Sprzęt radiowy obejmuje: serwa, odbiornik (Rx),baterie odbiornika, nadajnik (TX). Serwa znajdują się wewnątrz kadłuba lub na skrzydłach i służą jako siłowniki. Wytwarzają one siły potrzebne do sterowania modelem. Popychacze są połączone z siłownikami do przekazywania siły generowanej przez siłowniki do powierzchni sterujących. Odbiornik jest połączony z serwomechanizmami, który przekazuje sygnał z nadajnika. Nadajnik, chociaż nie dołączony do samego samolotu, jest również jego częścią. Dlatego też model nazywany jest zdalnie sterowany. Nadajnik transmituje sygnały z drążków sterujących którymi operuje pilot. Oczywiście, odbiornik i nadajnik do transmisji i odbioru sygnałów elektrycznych potrzebuje baterii.

Przykład zestawu 4-kanałowego  sterowania modelem RC

4channel_radio_components

Przykładowe umieszczenie elementów sterujących w kadłubie modelu

airplane_radio_components

Na podstawie: http://www.modelairplane.cadblog.net/airplane_nomenclature.htm

Jedna myśl nt. „Z czego składa się model RC

  1. perfecthobby

    Dokładnie wyjaśnione z czego składa się model zdalnie sterowany. Wiele osób mających taki model nawet nie wie dzięki czemu ten samolot lata. A myślę, że w momencie uszkodzenia jakiejś części warto wiedzieć co może być zepsute, żeby spróbować to samodzielnie naprawić lub żeby nas nikt nie naciągnął przy naprawie 🙂 Myślę, że często się tak zdarza i to nie tylko w takich sytuacjach i w tej branży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.