Napęd tunelowy EDF

Napęd tunelowy EDF stosuje się w modelarstwie RC jako zastępstwo dla silników odrzutowych. Turbina EDF – napęd tunelowy zwykle składa się z pierścienia wlotowego, wirnika z kołpakiem i silnika (zwykle tzw szybkoobrotowy inrunner), przy montowaniu kołpaka w wirniku (srebrna część widoczna na zdjęciu w plastikowym wirniku) możemy natrafić na problem, że praktycznie nie udaje się to wcisnąć – ja tak miałem. Uwaga! Radzę nie próbować czegoś takiego jak podgrzewania plastiku, jedynie go poniszczymy, najlepszym rozwiązaniem jest zagotowanie wody i włożenie na chwile wirnika tak aby plastik zrobił się miękki, ja dodatkowo włożyłem aluminiowy kołpak do lodówki :). Plastik się rozszerzył, kołpak nieco skurczył i udało się te dwie części połączyć. Istotne jest też ustawienie wirnika i silnika tak aby łopatki nie ocierały o pierścień wlotowy.

Napędy tunelowe stosowane są w wielu modelach, które są odpowiednikami prawdziwych samolotów odrzutowych. Sprawdzają się przy tym świetnie, ja planuje użyć takiego napędu do modelu Batwing’a, mam nadzieję że się sprawdzi 🙂
Mój zestaw (zdjęcie):
EDF 64mm RIS-64
silnik Inrunner EMAX B2040/15 3600kV, do takich silników zaleca się stosowanie dobrych regulatorów, które sprostają sporym prądom. Zaleca się przetestowanie całego zespołu – turbina – regulator – pakiet zasilający czy aby któryś za bardzo się nie grzeje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.